Audi ur quattro från rally till legend

Audi ur quattro från rally till legend

Erik LundströmErik Lundström·8 november 2025·
3 min

En bil från 1980 förändrade för alltid hur vi tänker på sportbilar och rallysporten. Audi Ur-Quattro kombinerade vardagskörning med tävlingsprestanda på ett sätt ingen tidigare gjort. Fyrhjulsdrift var förut reserverat för militärfordon och långsamma terrängbilar. Audi bevisade att tekniken kunde göra en sportbil snabbare och säkrare. Entusiaster jagar fortfarande exemplar idag. Priset har stigit år efter år eftersom allt färre välskötta bilar finns kvar på marknaden.

Från militärbil till rallylegend - historien bakom Quattro

Jörg Bensinger testade en Volkswagen Iltis militärbil 1977. Han insåg att fyrhjulsdrift kunde revolutionera sportbilar. Tillsammans med sitt team byggde han testbilen A1 för att övertyga Audis styrelse. Ledningen sa ja, och projektet startade. Genèvemässan 1980 blev platsen där Audi presenterade Quattro för världen. Konkurrenterna skrattade först åt konceptet. De slutade skratta när Michèle Mouton körde hem seger efter seger 1981. Quattro vann fyra VM-titlar mellan 1982 och 1987. På Monte Carlo-rallyt 1981 vann Hannu Mikkola med över två minuters marginal. Traditionella bakhjulsdrivna rallybilar hade ingen chans mot fyrhjulsgreppet i snö och grus.

Tekniken som skakade om bilindustrin

Fyrhjulsdriftssystemet fördelade motorkraften mellan alla hjul automatiskt. När bakhjulen började spinna överfördes kraft till framhjulen istället. Systemet gav maximalt grepp oavsett underlag. Traditionella sportbilar från Porsche och BMW använde bara bakhjulen för framdrift. De tappade grepp i kurvor på halt väglag. Turbomotorn i Quattro levererade 200 hästkrafter från start, senare 220 i sportversionerna. Accelerationen 0-100 km/h tog 7,1 sekunder, snabbt för 1980-talet. Du kunde köra bilen till jobbet på vardagar. På helgen tog den dig säkert genom vinterns snömodd. Fyrhjulsdriften gjorde bilen användbar året runt ,inte bara på torra sommarvägar.

Att äga en Ur-Quattro idag - värde och underhåll

Audi tillverkade cirka 11 500 exemplar mellan 1980 och 1991. Få bilar överlevde rallyanvändning och tidens tand. Priset startar runt 50 000 euro för körbar bil med dokumenterad historik. Exceptionella exemplar når 200 000 euro eller mer på auktioner (och ja, folk betalar de summorna). Fyrhjulsdriftssystemet kräver specialverktyg för underhåll. Kontrollera kardanaxlar och differentialer noga vid köp. Rostskador döljer sig ofta under trösklarna och i hjulhus. Motorn klarar höga miltal om oljebyte skedde regelbundet. Turbotätningar läcker på försummade bilar. Reservdelar kostar mer än för vanliga Audis från samma period. Rätt underhåll bevarar inte bara bilen utan också deras framtida värde som klassiker.

Varför Ur-Quattro förtjänar sin plats bland klassikerna

Få bilar har påverkat hela bilindustrin som Ur-Quattro gjorde. Varje tillverkare utvecklade egna fyrhjulsdriftssystem efter Audis framgångar. Subaru, Mitsubishi och Lancia satsade på fyrhjulsdrift i sina rallyprogram. Mercedes och BMW införde tekniken i sina sportmodeller. Audi använder fortfarande Quattro-namnet som hyllning till originalet. Namnet står för kvalitet och prestanda i alla väder. Vissa bilar glöms bort efter några år. Andra blir legender som berättar historier för nya generationer. Ur-Quattro hör till den senare kategorin. Den förändrade inte bara rallysporten utan också våra förväntningar på vad en sportbil kan göra året runt.

Dela: