
Volvo 264 genom åren
Volvo har alltid varit kända för sina säkra, pålitliga bilar. Men under 70-talet ville märket något mer. De ville skapa en bil som kunde konkurrera med BMW och Mercedes på lyxbilsmarknaden. Resultatet blev Volvo 264, en bil som producerades mellan 1975 och 1982. Bilen kom hösten 1974 som efterträdare till 164-modellen. Den största nyheten? En helt ny V6-motor utvecklad tillsammans med franska biltillverkare. Och för regeringar och kungahus erbjöd Volvo till och med en förlängd limousin-version. 132 390 exemplar rullade ut från fabriken under produktionsåren. Låt oss dyka djupare in i historien om Volvos första riktiga försök att ta plats i lyxsegmentet.
Designen som skulle konkurrera med BMW och Mercedes
Volvo 264 byggde på samma grundplattform som 244-modellen, men fick en helt egen personlighet. Fronten designades om fullständigt för att ge bilen mer prestige. Istället för 244:ans enkla grill fick 264:an en mer påkostad front med större kromdetaljer. Jämfört med föregångaren 164 blev linjerna rakare och modernare. Karossbyggarna arbetade med att ge bilen en mer elegant silhuett utan att tappa Volvos igenkännliga form. Längden stannade på 485 centimeter, samma som 240-serien. Men genom smart design såg 264:an större och mer statusfylld ut. Cromlisterna runt sidofönstren blev bredare. Bakljusen fick nya reflektorer. Varje detalj skulle signalera att köparen hade valt något exklusivt. För Volvo handlade de om att nå kunder som tidigare bara tittat på tyska premiumbilar.
PRV-motorn: Skandinavisk-fransk ingenjörskonst under huven
PRV står för Peugeot, Renault och Volvo. De tre tillverkarna gick samman för att utveckla en modern V6-motor. Resultatet blev en 2,7-liters aluminiummotor som vägde betydligt mindre än traditionella sexor. Senare kom även en 2,8-liters version. Aluminium-konstruktionen gjorde motorn lätt, vilket hjälpte både prestanda och bränsleekonomi. Men motorn hade också sina utmaningar. Vissa ägare rapporterade problem med tändning och förgasare. Prestandan låg på ungefär 140 hästkrafter, vilket var okej men inte imponerande jämfört med BMW:s raka sexor. Ljudbilden blev också annorlunda – en V6 låter vassare än den mjuka sexan i 164:an. Trots utmaningarna blev motorn viktig för Volvos framtid. Den gav värdefull erfarenhet av V-motorer som senare skulle användas i andra modeller. Fransmännen använde samma motor i sina sportbilar (Peugeot 504 Coupé bland annat).
Volvo 264TE: Limousinen som körde kungar och ministrar
Bokstäverna TE stod för "Trägardh Extra långt". Namnet kom från Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard, som arbetade under Trägårdhs tid. Bilen förlängdes med 80 centimeter mellan för- och bakdörr. Bertone i Turin byggde de första exemplaren , medan Yngve Nilssons Karosseri i Laholm tog över produktionen senare. Svenska regeringen beställde flera exemplar för ministrar och höga tjänstemän. Kungahuset i Sverige använde också bilen vid officiella tillfällen. Inredningen i 264TE fick extra allt – bättre tyger, mer läder, tjockare mattor. Baksätet blev nästan som en soffa med massor av benutrymme. Mellan 1975 och 1982 tillverkades cirka 100 exemplar. Priset låg långt över en vanlig 264:a, men kunderna var sällan privatpersoner som betalade själva. Idag är 264TE extremt sällsynt och efterfrågad bland samlare.
Att äga en Volvo 264 idag: Vad du behöver veta
Bromssystemet kräver särskild uppmärksamhet på äldre 264:or. Kontrollera bromsslangarna regelbundet eftersom gummi åldras. PRV-motorn behöver rätt typ av motorolja – använd helst mineralisk olja som motorn konstruerades för. Elektriska gremlins är vanliga problem. Säkringar kan behöva bytas oftare än väntat. Reservdelar till kaross och interiör finns fortfarande tillgängliga genom Volvoklubbar och specialister. Motordelsarna delas med vissa Peugeot- och Renault-modeller, vilket hjälper. En välvårdad 264:a kostar mellan 30 000 och 80 000 kronor beroende på skick. Leta efter exemplar utan rost i trösklarna och runt baklyktena. Servicehistorik väger tungt – en bil med dokumenterade oljbyten är guld värd. Förvänta dig inte moderna köregenskaper men njut av 70-talskänslan och den unika V6-tonen.
Varför Volvo 264 fortfarande betyder något
Volvo 264 markerade ett viktigt vägval för det svenska märket. För första gången satsade företaget seriöst på lyxsegmentet med en specialutvecklad motor. Visserligen blev det inte den stora framgången som BMW 5-serie eller Mercedes W123. Men bilen bevisade att Volvo kunde bygga mer än bara praktiska familjefraktare. Samarbetet kring PRV-motorn gav erfarenheter som skulle komma till nytta senare. Idag värderas 264:an högre än för tio år sedan. Samlare börjar se bilens unika plats i Volvos historia. Särskilt 264TE-limousinen har blivit ett eftertraktat samlarobjekt. Nästa gång du ser en 264:a på en veteranträff, stanna upp en stund. Lyssna på V6-motorns särpräglade ljud. Känn på den tunga, solida dörren. Bilen påminner oss om en tid när Volvo vågade tänka större.


